Spoločne občania Slovenska - školstvo

Odborný tím pre školstvo, vedu
a výskum

Náš tím

  • nedostatok kvalitných a kvalifikovaných pedagógov,
  • nedostatočné financovanie škôl a školských zariadení,
  • nízke platové ohodnotenie pracovníkov v školstve,
  • degradácia výchovy a vzdelávania, pokles hodnoty vzdelávania,
  • rezignácia na dôslednú výchovu v škole (i v rodine),
  • uprednostňovanie kvantity pred kvalitou pri vnímaní a hodnotení vzdelávania,
  • zastaraný učebný obsah, nedostatok učebníc a iných podporných prostriedkov,
  • horšie výsledky žiakov v medzinárodných testovaniach (spôsobené aj zlým nastavením kurikula a národného testovania),
  • výrazný dôraz na faktografiu a encyklopedické vedomosti, nedôsledný rozvoj iných kompetencií žiakov,
  • odtrhnutie obsahu vyučovania od reálneho života,
  • stále vysoký stupeň byrokracie,
  • preplnené triedy a školy – obmedzený individuálny prístup k žiakom,
  • nízky záujem o stredoškolské odborné štúdium, o niektoré učebné odbory, remesláa prírodovedné smery,
  • hodnotová devalvácia vysokoškolského štúdia,
  • nekvalitná a nedostatočná praktická príprava budúcich pedagógov,
  • neprimerané i politické zásahy do práce pedagógov, do fungovania škôl, nedostatočná ochrana pedagógov pred nežiaducimi javmi, pred útokmi rodičov,
  • nežiaduca či kontroverzná ideológia v školstve,
  • problematické správanie niektorých pedagógov, vedúcich zamestnancov,
  • zastaraná organizácia školského roka,
  • nepresná, nedôsledná, viacvýznamová a neúplná školská legislatíva bez stanovenia dôsledkov za jej porušovanie,
  • netransparentné výberové konania na vedúcich pracovníkov v školstve,
  • nesprávne nastavené hodnotenie a testovanie žiakov, škôl, pedagógov,
  • nedostatok miest v materských (základných) školách,
  • problémy so žiakmi zo sociálne slabšieho prostredia alebo s poruchami správania,
  • umelo a teoreticky aplikovaná inklúzia,
  • zaostávanie slovenskej vedy a výskumu za svetovou, duplicita vedecko-výskumnej činnosti.

            Strana SOS garantuje, že na pozíciách v jednotlivých oblastiach – minister školstva, štátny tajomník, predprimárne školstvo, regionálne školstvo, vysoké školstvo, veda a výskum – bude skúsený odborník, pedagóg, príp. akademik, vedec. Budeme sa inšpirovať príkladmi dobrej praxe z americko-anglického, fínskeho, českého, ale i z alternatívneho školstva, pričom budeme stavať aj na overených a fungujúcich dobre nastavených základoch slovenského, predtým česko-slovenského školstva, v spojení s primeranou modernizáciou vyučovania. Domnievame sa, že jadro národného školstva bolo kvalitné, len ho treba aktualizovať a očistiť od rôznych nánosov, ktoré zakryli kvalitu tradičnej pedagogiky na Slovensku. Utvoríme podmienky na jej kontinuitu a rozvíjanie.

            Predkladáme vám výber najdôležitejších oblastí, ktorými sa strana SOS bude zaoberať, keď získa dôveru v parlamentných voľbách:

  • zvýšenie kvality pedagógov súbežne so zvýšením ich ohodnotenia a motivácia absolventov pedagogiky pôsobiť v školstve,
  • zvýšenie platov nepedagogických pracovníkov v školách,
  • sprísnenie kritérií na štúdium učiteľských aprobácií,
  • dôsledná praktická príprava študentov učiteľstva počas celého obdobia pedagogického štúdia, rozšírenie pedagogického štúdia o špeciálnopedagogickú problematiku, povinná ročná pedagogická prax ako podmienka získania učiteľského diplomu,
  • zmysluplné, čo najobjektívnejšie, presné a motivujúce hodnotenie žiakov a nastavenie kritérií prijímania na stredné a vysoké školy,
  • zvýšiť úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu na všetkých druhoch škôl, zvýšiť povedomie o hodnote vzdelávania,
  • navrátiť prijímacie skúšky na vysoké školy popri zohľadnení výsledkov zo strednej školy,
  • nový školský a vysokoškolský zákon a príslušné legislatívne dokumenty,
  • komplexnáa odborná aktualizácia obsahu vzdelávania v regionálnom školstve, pričom umožnenie dostatočného priestoru na vlastnú výchovno-vzdelávaciu profiláciu školy,
  • školy a školské zariadenia pod ministerstvom školstva (priame financovanie), obmedzenie nekvalifikovaných a politických zásahov do fungovania škôl, obmedzenie vplyvu samospráv,
  • zlúčenie organizácií ministerstva školstva (NIVAM a ŠIOV),
  • rozšírenie kritérií na prideľovanie financií (normatívu) školám (nie iba podľa počtu žiakov),
  • transparentná, spravodlivá a odborná voľba vedúcich pracovníkov školstva, posilnenie právomocí a odbornosti rád škôl,
  • zavedenie vysokoškolského pedagogického odboru školský manažment,
  • reálne podmienky na individuálny prístup k žiakom, zníženie počtu žiakov v triedach,odstránenie selekcie zo školstva (zrušenie osemročných gymnázií a nástupu žiakov na bilingválne stredné školy po 8. ročníku ZŠ),
  • väčší dôraz na výchovno-vzdelávaciu zložku v predprimárnomvzdelávaní, zvýšenie kvalifikačných požiadaviek na pedagógov, rozšírenie štúdia predprimárnej pedagogiky o špeciálnopedagogické disciplíny,
  • dostatok kapacít v materských (základných) školách,
  • zmena povinného desaťročného vzdelávania na deväťročné,
  • podpora domáceho vzdelávania a posilnenie jeho kontroly,
  • podpora a skvalitnenie stredoškolského odborného a prírodovedného vzdelávania,
  • notebook pre každého študenta strednej školy, príspevok na začiatku štúdia na základnej a strednej škole,
  • elektronické verzie všetkých učebníc,
  • bezplatnéobedy aj pre žiakov stredných škôl,
  • bezplatné cestovanie a iné benefity pre žiakov a študentov zo sociálne slabšieho prostredia,
  • vypracovanie systému prospechových štipendií na strednej a vysokej škole,
  • ochrana pred nebezpečnými javmi v školách, pomoc školským komunitám, včasné a účinné riešenie problémov a negatívnych javov, zriadenie úradu pomáhajúcemu školským komunitám,
  • nastavenie kontrolných inštitúcií tak, aby dobrým školám pomáhali a zle fungujúcim pomáhali alebo udeľovali sankcie,
  • zriadenie komory učiteľov zo zákona,
  • pravidelný mentoring pedagógov a vedúcich pracovníkov,
  • inovácia kontinuálneho vzdelávania pedagógov, uznávanie akéhokoľvek vzdelávania, ak ho garantuje vysoká škola pedagogického zamerania,
  • školy bez kontroverznej ideológie a politiky, objektívny prístup pedagógov,
  • pomoc zdravotne znevýhodneným žiakom a žiakom s nežiaducim správaním,
  • ráznejšie riešenie žiakov s neštandardným, patopsychologickým alebo nebezpečným správaním,
  • podpora špeciálneho školstva a jeho rozvoj,podpora diagnostických, resocializačných a pedagogicko-psychologických centier, podpora inklúzie tam, kde je možná,
  • štandardizácia materiálno-technického vybavenia škôl a výstavba nových škôl,
  • kvalitatívna zmena maturity, prijímacieho konania a národného testovania,
  • šport, kultúra a iné aktivity pre každé dieťa,
  • zrušenie polročnej klasifikácie a aktualizácia organizácie školského roka,
  • dieťa pripravené na život,
  • komplexný audit a racionalizácia vysokých škôl a vedecko-výskumných pracovísk.

            Cieľom nášho pôsobenia je reálna, odborná a skúsenosťami zo školstva podložená, dlhé roky očakávaná reálna zmena v školstve. Garantujeme čiastkové i komplexné pedagogické zmeny, ktoré komplexne a postupne inovujú, aktualizujú fungovanie školstva bez okázalého vyhlasovania kozmetických reforiem, ako tomu bolo doposiaľ. Budeme pri všetkých zmenách komunikovať s pedagógmi, s profesijnými a odbornými organizáciami. Bude pre nás dôležité dosiahnuť konsenzus, aby sa školstvo nemenilo vždy s príchodom novej vlády, nového ministra.

Výsledkom našich zmien v školstve má byť ŽIAK, ŠTUDENT:  

  • orientujúci sa v sebe, vo vzťahoch, v spoločnosti a na pracovnom trhu,
  • vyjadrujúci empaticky, asertívne, primerane a presvedčivo svoj názor, skúsenosť, výsledok bádania, riešenie či nesúhlas,
  • schopný objektívneho pohľadu v témach, kde sa vyžaduje,
  • uvedomujúci si svoje osobné schopnosti, prednosti, perspektívy, hodnotu i limity,
  • poznajúci vymedzené všeobecnovzdelávacie vedomosti a využívajúci rôzne kompetencie v prospech ďalšieho vzdelávania, profesijného rozvoja alebo pracovného života,
  • teoreticky i prakticky pripravený na výkon svojho povolania,
  • majúci osobné, etické, národné, kultúrne a všeľudské tradičné i novodobé, národné i nadnárodnéhodnoty,
  • vážiaci si rodinu, priateľov, osobnosti a ľudí obohacujúcich spoločnosť,
  • načúvajúci dospelým a skúsenejším ľuďom, pričom primerane vyjadrujúci prípadný nesúhlas s nimi,
  • rešpektujúci prírodu, životné prostredie, faunu i flóru,
  • vyžadujúci dodržiavanie vlastných práv i práv iných ľudí, dodržiavajúci svoje povinnosti a vyžadujúci si povinnosti od iných ľudí,
  • poznajúci pravidlá, limity a nedostatky fungovania spoločnosti, rešpektujúci normy a zákony,
  • ovládajúci a reflektujúci komunikáciu, všestrannú prácu s textom a tvoriaci rôznorodé texty bez výrazných jazykovo-štylistických chýb, aj v cudzom jazyku,
  • využívajúci princípy rétoriky v diskusii, prezentácii, v rôznych verejných vecných či umeleckých vystúpeniach,
  • hľadajúci informácie, ktoré vie využiť a hlavne kriticky selektovať, kriticky posudzujúci masmediálne informácie,
  • aplikujúci multimediálnu gramotnosť, kriticky a funkčne pristupujúci k virtuálnemu svetu internetu,
  • identifikujúci fanatizmus, ideológiu, sektárstvo, závislosť, zvrátenosť, manipuláciu, úplatkárstvo, zneužitie, násilie, nebezpečenstvo,
  • disponujúci nezávislým objektívnym politicko-občianskym postojom s vôľou aktívne sa zapájať do spoločnosti a podávať návrhy na riešenie problémov,
  • uplatňujúci, rozvíjajúci a popularizujúci zdravý životný štýl a rôzne spôsoby relaxácie,
  • pomáhajúci iným ľuďom, menšinám, deťom, sociálne a zdravotne slabším, chorým, dôchodcom,
  • kreujúci rôzne umelecko-kultúrne alebo odborné produkty, aktivity a projekty,
  • pripravený na život v súčasnej a budúcej spoločnosti.

Blog

Videoblog