Odborný tím pre školstvo, vedu
Náš tím
- nedostatok kvalitných a kvalifikovaných pedagógov,
- nedostatočné financovanie škôl a školských zariadení,
- nízke platové ohodnotenie pracovníkov v školstve,
- degradácia výchovy a vzdelávania, pokles hodnoty vzdelávania,
- rezignácia na dôslednú výchovu v škole (i v rodine),
- uprednostňovanie kvantity pred kvalitou pri vnímaní a hodnotení vzdelávania,
- zastaraný učebný obsah, nedostatok učebníc a iných podporných prostriedkov,
- horšie výsledky žiakov v medzinárodných testovaniach (spôsobené aj zlým nastavením kurikula a národného testovania),
- výrazný dôraz na faktografiu a encyklopedické vedomosti, nedôsledný rozvoj iných kompetencií žiakov,
- odtrhnutie obsahu vyučovania od reálneho života,
- stále vysoký stupeň byrokracie,
- preplnené triedy a školy – obmedzený individuálny prístup k žiakom,
- nízky záujem o stredoškolské odborné štúdium, o niektoré učebné odbory, remesláa prírodovedné smery,
- hodnotová devalvácia vysokoškolského štúdia,
- nekvalitná a nedostatočná praktická príprava budúcich pedagógov,
- neprimerané i politické zásahy do práce pedagógov, do fungovania škôl, nedostatočná ochrana pedagógov pred nežiaducimi javmi, pred útokmi rodičov,
- nežiaduca či kontroverzná ideológia v školstve,
- problematické správanie niektorých pedagógov, vedúcich zamestnancov,
- zastaraná organizácia školského roka,
- nepresná, nedôsledná, viacvýznamová a neúplná školská legislatíva bez stanovenia dôsledkov za jej porušovanie,
- netransparentné výberové konania na vedúcich pracovníkov v školstve,
- nesprávne nastavené hodnotenie a testovanie žiakov, škôl, pedagógov,
- nedostatok miest v materských (základných) školách,
- problémy so žiakmi zo sociálne slabšieho prostredia alebo s poruchami správania,
- umelo a teoreticky aplikovaná inklúzia,
- zaostávanie slovenskej vedy a výskumu za svetovou, duplicita vedecko-výskumnej činnosti.
Strana SOS garantuje, že na pozíciách v jednotlivých oblastiach – minister školstva, štátny tajomník, predprimárne školstvo, regionálne školstvo, vysoké školstvo, veda a výskum – bude skúsený odborník, pedagóg, príp. akademik, vedec. Budeme sa inšpirovať príkladmi dobrej praxe z americko-anglického, fínskeho, českého, ale i z alternatívneho školstva, pričom budeme stavať aj na overených a fungujúcich dobre nastavených základoch slovenského, predtým česko-slovenského školstva, v spojení s primeranou modernizáciou vyučovania. Domnievame sa, že jadro národného školstva bolo kvalitné, len ho treba aktualizovať a očistiť od rôznych nánosov, ktoré zakryli kvalitu tradičnej pedagogiky na Slovensku. Utvoríme podmienky na jej kontinuitu a rozvíjanie.
Predkladáme vám výber najdôležitejších oblastí, ktorými sa strana SOS bude zaoberať, keď získa dôveru v parlamentných voľbách:
- zvýšenie kvality pedagógov súbežne so zvýšením ich ohodnotenia a motivácia absolventov pedagogiky pôsobiť v školstve,
- zvýšenie platov nepedagogických pracovníkov v školách,
- sprísnenie kritérií na štúdium učiteľských aprobácií,
- dôsledná praktická príprava študentov učiteľstva počas celého obdobia pedagogického štúdia, rozšírenie pedagogického štúdia o špeciálnopedagogickú problematiku, povinná ročná pedagogická prax ako podmienka získania učiteľského diplomu,
- zmysluplné, čo najobjektívnejšie, presné a motivujúce hodnotenie žiakov a nastavenie kritérií prijímania na stredné a vysoké školy,
- zvýšiť úroveň výchovno-vzdelávacieho procesu na všetkých druhoch škôl, zvýšiť povedomie o hodnote vzdelávania,
- navrátiť prijímacie skúšky na vysoké školy popri zohľadnení výsledkov zo strednej školy,
- nový školský a vysokoškolský zákon a príslušné legislatívne dokumenty,
- komplexnáa odborná aktualizácia obsahu vzdelávania v regionálnom školstve, pričom umožnenie dostatočného priestoru na vlastnú výchovno-vzdelávaciu profiláciu školy,
- školy a školské zariadenia pod ministerstvom školstva (priame financovanie), obmedzenie nekvalifikovaných a politických zásahov do fungovania škôl, obmedzenie vplyvu samospráv,
- zlúčenie organizácií ministerstva školstva (NIVAM a ŠIOV),
- rozšírenie kritérií na prideľovanie financií (normatívu) školám (nie iba podľa počtu žiakov),
- transparentná, spravodlivá a odborná voľba vedúcich pracovníkov školstva, posilnenie právomocí a odbornosti rád škôl,
- zavedenie vysokoškolského pedagogického odboru školský manažment,
- reálne podmienky na individuálny prístup k žiakom, zníženie počtu žiakov v triedach,odstránenie selekcie zo školstva (zrušenie osemročných gymnázií a nástupu žiakov na bilingválne stredné školy po 8. ročníku ZŠ),
- väčší dôraz na výchovno-vzdelávaciu zložku v predprimárnomvzdelávaní, zvýšenie kvalifikačných požiadaviek na pedagógov, rozšírenie štúdia predprimárnej pedagogiky o špeciálnopedagogické disciplíny,
- dostatok kapacít v materských (základných) školách,
- zmena povinného desaťročného vzdelávania na deväťročné,
- podpora domáceho vzdelávania a posilnenie jeho kontroly,
- podpora a skvalitnenie stredoškolského odborného a prírodovedného vzdelávania,
- notebook pre každého študenta strednej školy, príspevok na začiatku štúdia na základnej a strednej škole,
- elektronické verzie všetkých učebníc,
- bezplatnéobedy aj pre žiakov stredných škôl,
- bezplatné cestovanie a iné benefity pre žiakov a študentov zo sociálne slabšieho prostredia,
- vypracovanie systému prospechových štipendií na strednej a vysokej škole,
- ochrana pred nebezpečnými javmi v školách, pomoc školským komunitám, včasné a účinné riešenie problémov a negatívnych javov, zriadenie úradu pomáhajúcemu školským komunitám,
- nastavenie kontrolných inštitúcií tak, aby dobrým školám pomáhali a zle fungujúcim pomáhali alebo udeľovali sankcie,
- zriadenie komory učiteľov zo zákona,
- pravidelný mentoring pedagógov a vedúcich pracovníkov,
- inovácia kontinuálneho vzdelávania pedagógov, uznávanie akéhokoľvek vzdelávania, ak ho garantuje vysoká škola pedagogického zamerania,
- školy bez kontroverznej ideológie a politiky, objektívny prístup pedagógov,
- pomoc zdravotne znevýhodneným žiakom a žiakom s nežiaducim správaním,
- ráznejšie riešenie žiakov s neštandardným, patopsychologickým alebo nebezpečným správaním,
- podpora špeciálneho školstva a jeho rozvoj,podpora diagnostických, resocializačných a pedagogicko-psychologických centier, podpora inklúzie tam, kde je možná,
- štandardizácia materiálno-technického vybavenia škôl a výstavba nových škôl,
- kvalitatívna zmena maturity, prijímacieho konania a národného testovania,
- šport, kultúra a iné aktivity pre každé dieťa,
- zrušenie polročnej klasifikácie a aktualizácia organizácie školského roka,
- dieťa pripravené na život,
- komplexný audit a racionalizácia vysokých škôl a vedecko-výskumných pracovísk.
Cieľom nášho pôsobenia je reálna, odborná a skúsenosťami zo školstva podložená, dlhé roky očakávaná reálna zmena v školstve. Garantujeme čiastkové i komplexné pedagogické zmeny, ktoré komplexne a postupne inovujú, aktualizujú fungovanie školstva bez okázalého vyhlasovania kozmetických reforiem, ako tomu bolo doposiaľ. Budeme pri všetkých zmenách komunikovať s pedagógmi, s profesijnými a odbornými organizáciami. Bude pre nás dôležité dosiahnuť konsenzus, aby sa školstvo nemenilo vždy s príchodom novej vlády, nového ministra.
Výsledkom našich zmien v školstve má byť ŽIAK, ŠTUDENT:
- orientujúci sa v sebe, vo vzťahoch, v spoločnosti a na pracovnom trhu,
- vyjadrujúci empaticky, asertívne, primerane a presvedčivo svoj názor, skúsenosť, výsledok bádania, riešenie či nesúhlas,
- schopný objektívneho pohľadu v témach, kde sa vyžaduje,
- uvedomujúci si svoje osobné schopnosti, prednosti, perspektívy, hodnotu i limity,
- poznajúci vymedzené všeobecnovzdelávacie vedomosti a využívajúci rôzne kompetencie v prospech ďalšieho vzdelávania, profesijného rozvoja alebo pracovného života,
- teoreticky i prakticky pripravený na výkon svojho povolania,
- majúci osobné, etické, národné, kultúrne a všeľudské tradičné i novodobé, národné i nadnárodnéhodnoty,
- vážiaci si rodinu, priateľov, osobnosti a ľudí obohacujúcich spoločnosť,
- načúvajúci dospelým a skúsenejším ľuďom, pričom primerane vyjadrujúci prípadný nesúhlas s nimi,
- rešpektujúci prírodu, životné prostredie, faunu i flóru,
- vyžadujúci dodržiavanie vlastných práv i práv iných ľudí, dodržiavajúci svoje povinnosti a vyžadujúci si povinnosti od iných ľudí,
- poznajúci pravidlá, limity a nedostatky fungovania spoločnosti, rešpektujúci normy a zákony,
- ovládajúci a reflektujúci komunikáciu, všestrannú prácu s textom a tvoriaci rôznorodé texty bez výrazných jazykovo-štylistických chýb, aj v cudzom jazyku,
- využívajúci princípy rétoriky v diskusii, prezentácii, v rôznych verejných vecných či umeleckých vystúpeniach,
- hľadajúci informácie, ktoré vie využiť a hlavne kriticky selektovať, kriticky posudzujúci masmediálne informácie,
- aplikujúci multimediálnu gramotnosť, kriticky a funkčne pristupujúci k virtuálnemu svetu internetu,
- identifikujúci fanatizmus, ideológiu, sektárstvo, závislosť, zvrátenosť, manipuláciu, úplatkárstvo, zneužitie, násilie, nebezpečenstvo,
- disponujúci nezávislým objektívnym politicko-občianskym postojom s vôľou aktívne sa zapájať do spoločnosti a podávať návrhy na riešenie problémov,
- uplatňujúci, rozvíjajúci a popularizujúci zdravý životný štýl a rôzne spôsoby relaxácie,
- pomáhajúci iným ľuďom, menšinám, deťom, sociálne a zdravotne slabším, chorým, dôchodcom,
- kreujúci rôzne umelecko-kultúrne alebo odborné produkty, aktivity a projekty,
- pripravený na život v súčasnej a budúcej spoločnosti.