Integrácia hendikepovaných detí na školách

Integrácia hendikepovaných detí na školách

Milí čitatelia, v tomto krátkom článku sa chcem venovať téme integrácie žiakov so špeciálno – vzdelávacími potrebami, ktoré majú rôzne poruchy, či už učenia sa  alebo správania.
                  Ako vyštudovaný v odbore vychovávateľsko-opatrovateľská činnosť a nadstavbového štúdia špeciálnej pedagogiky, viem, ako dnes funguje školstvo a legislatíva v tejto oblasti. Na špeciálnych školách a v zariadeniach, kde sa týmto deťom venujú, je vždy učiteľ alebo zamestnanec zariadenia, ktorý má ešte asistenta alebo kolegu, ktorý mu pomáha. Túto možnosť využívajú aj niektoré školy, ale !  A tu budem pokračovať. Nie všetky bežné školy majú dostatok financií. Niektorým ministerstvo pridelí peniaze navyše, aby zamestnali odborného asistenta. Tu sa vrátim k tomu predošlému „ale“.  Ak v bežnej škole majú dieťa, ktoré potrebuje asistenta a má to šťastie, že ho daná škola má  a má pre neho i financie, je to naozaj šťastie. Ale, ak má táto škola nebodaj ešte jedno takéto dieťa, nastáva problém. Škola môže mať ešte jedno miesto asistenta, ale už nebude hradený iba z financií ministerstva, ale rodič si musí určitú časť hradiť sám.
Väčšina rodičov, hoci sú obaja pracujúci, si nemôžu dovoliť takéto výdavky navyše. Drvivej väčšine financie pokryjú pre deti maximálne pomôcky do školy, stravu, lieky, vyšetrenia. Nezostáva im už na ďalšie výdavky, čo sa týka asistenta, preto radšej volia možnosť, že jeden rodič supluje úlohu asistenta a chodí so svojim dieťaťom do školy, kde si poctivo odsedí 4-5 vyučovacích hodín a potom zostáva doma a stará sa o domácnosť.
Z tohto dôvodu sú tieto rodiny odkázané iba na príjem jedného rodiča, poprípade ešte na dávky od štátu na hendikepované dieťa, ak spĺňa podmienky.
Myslím si, že táto téma je veľmi dôležitá a v dnešnej dobe sa týka čoraz viacerých rodín, detí.
Preto treba hľadať riešenia, ako finančne nastaviť systém tak, aby pomáhal školám finančne. Ďalšou možnosťou by bolo zvýšenie a doplnenie vzdelania, rôzne školenia či kurzy pre svojich učiteľov. Dôležitým atribútom je hlavne motivácia, aby  boli ochotní sa vzdelávať a pomáhať takýmto detičkám, ak budú chýbať špeciálni asistenti.
Budem sa snažiť nájsť riešenia, ako pomôcť týmto deťom a hľadať ľudí vo svojom okolí, ktorí budú ochotní mi s týmto pomôcť alebo budú vedieť ako pomôcť.
Ďakujem,  že som mohol zverejniť svoj článok a ďakujem všetkým, ktorí si ho prečítali. Poďme niečo spraviť pre naše deti, či sú zdravé, hendikepované alebo majú iba nejaké poruchy učenia sa alebo správania. Oni sú však naša budúcnosť a budúcnosť našej krajiny. Aj tieto otázky nie sú nám ľahostajné v strane SOS Spoločne občania Slovenska

Radovan Krivoklatský